(+32) 0475 55 00 73 pw@kicom.be
Selecteer een pagina

COVID-19 & Netwerking

Ki’ communications ‘Mission Statement’

Social distancing en zijn impact

Op het moment dat midden maart de ‘lock down’ ingesteld werd en de berichten over ‘social distancing’ dwingender en dwingender werden, realiseerden we ons dat Ki’ communications met de aard van zijn core business – het samenbrengen van mensen in één ruimte en het sociaal contact stimuleren- op de voorlaatste plaats zou staan bij de ‘heropening’ van de economie, nét voor de organisatoren van grote publieksevents. Het spreekt dan ook voor zich dat wij de tijd tot dusver nuttig besteed hebben met het analyseren van de officiële berichtgeving én het creatief benaderen van ons bedrijfsconcept.

Met dit ‘mission statement’ willen wij u informeren over de wijze waarop wij de dingen zien én hoe ze volgens ons zullen evolueren. Het zal u duidelijk maken hoe en waarom Ki’ communications op dezelfde lijn verder zal gaan en zijn core business zal blijven continueren.

Fake News

Eerst en vooral vinden wij dat er veel fake news de ronde doet. Iedereen heeft het nu over het feit dat e-learning, e-meetings, zoom-gesprekken, thuiswerken etc. zullen toenemen, ook na de crisis. Daar zijn we het volledig mee eens. De aardbeving die we nu meemaken zal sporen nalaten en die zullen vooral digitaal traceerbaar zijn. Ook de hint naar ‘het einde van de open spaces’ lijkt ons een niet te negeren gegeven, maar dat was zonder Covid-19 ook al een gespreksonderwerp, zoals u allen weet. Dus hier moeten we ook al wat relativeren…
Maar men gaat te ver door te stellen dat we ‘het gewoon moeten worden dat we mekaar niet meer van dichtbij kunnen zien op kantoor’. Dit is een kortzichtige visie die nog het best geïllustreerd wordt door een quote die wij recent lazen en waarin ‘het einde van de coffee corner’ aangekondigd werd.
Volgens heel wat ‘waarnemers’ zullen fysieke meetings gewoon verdwijnen en vervangen worden door ‘webinars’. Dit zijn zeker en vast zinvolle vergadervormen maar we stellen intussen her en der reeds een zekere vermoeidheid vast op dit vlak, evenals een overaanbod aan ‘webinars’. Zowat iedereen uit de business meeting sector wendt nu de steven tot webinars waardoor het kaf nu al moeilijk van het koren te scheiden is.

Vaccin

Het is duidelijk dat 2020 voor ons een uitdagend jaar is en dat (minstens een deel van) 2021 dat ongetwijfeld ook zal worden. Creativiteit en snel ageren zullen de boodschap zijn. Maar de doemdenkers gaan er aan voorbij dat het vaccin er écht wel komt. De mondiale farmaceutische en academische werelden werken voor het eerst in de geschiedenis min of meer samen en alle experten zijn het erover eens dat het vaccin er zal zijn in de loop van 2021. Wij stellen zeer boud dat we dan ‘back to normal’ zullen gaan. Wanneer dat exact zal zijn is op dit moment moeilijk in te schatten maar tweede helft van 2021 zouden de dingen mogelijk al fors kunnen wijzigen en het lijkt ons dat 2022 best wel eens terug een ‘normaal’ jaar zou kunnen worden.

Sociaal contact

We zullen niet alleen ‘back to normal’ gaan, meer zelfs, wij zijn ervan overtuigd dat congressen en netwerkevents – onze core business dus – op termijn terug aan belang gaan winnen. Het zal inderdaad zo zijn dat collega’s mekaar omwille van e-meetings en thuiswerken minder zullen zien, net zoals het directe contact tussen leverancier en klant zeker niet volledig zal verdwijnen maar ook tot op zekere hoogte ‘gedigitaliseerd’ zal worden. De mens is echter een sociaal dier – en al zeker wij Belgen – en het feit dat men collega’s, klanten, leveranciers, partners minder gaat zien dan vroeger, zal er toe leiden – en dat is onze sterkste overtuiging – dat de honger naar social events, al dan niet buiten de werkuren, zal toenemen. Al jaren horen wij uit de mond van vooraanstaande facility managers dat bv. Facility Nights dé gelegenheden zijn om vakgenoten eens in een andere, ontspannen context te ontmoeten. En als het kan dan nog liefst bij een goed glas en een verzorgde hap. Het lichtjes hedonistische trekje van de gemiddelde Belg draagt hier toe bij. Om deze reden gaan wij nu niet alles op ‘webinars’ en andere e-meetingconcepten gooien. Onze core business zal tot en met 2021 creatviteit vereisen maar we blijven overtuigd dat we op dezelfde lijn als voorheen moeten blijven.

Creatief

Creatief, flexibel, snel agerend, maar vooral continu vooruitblikken en anticiperen, zijn op dit moment cruciaal. Voor al onze events tot en met zomer 2021 hebben wij nu een Plan B, C en zelfs D in de steiger staan. Aansluitend bij de berichtgeving van de overheid rond wat mag en niet mag zullen wij deze informatie kenbaar maken via LinkedIn en onze nieuwsbrieven.

Niks digitaals?

Toch wel! Binnenkort starten wij de reeks ‘The Biggest Challenge’ op onze LinkedIn-pagina’s waar we een aantal vooraanstaande facilitairen aan het woord laten over de grootste uitdagingen waarvoor Covid-19 hen stelt.

Patrick Wendelen
Managing Director
Ki’ communications
0475/550073