(+32) 0475 55 00 73 pw@kicom.be

FM Zorgcongres

7 mei 2019 - Sheraton Airport Hotel Zaventem

Facilitaire & technische diensten als motor voor klantentevredenheid in de zorg.

Workshops

Inleidende plenaire sessies

Imeldaziekenhuis (Bonheiden)

Stefaan Claeys, Facilitair Directeur

De impact van netwerken en minder overheidssubsidies op facilitaire diensten

De voorbije jaren werden gekenmerkt door steeds grotere overheidsbesparingen. De druk om steeds efficiënter en met minder middelen te werken werd groter en groter. De netwerkvorming wordt zeer vaak aangegrepen om de eerste efficiëntieslagen, gebaseerd op schaalvoordeel, te maken in het facilitair departement. Daarbovenop komt de schaarste in de markt naar geschoolde technische profielen. De roep naar outsourcing wordt groter en groter. Maar is dat ook een verstandige keuze?

In tegenstelling tot de gangbare en dikwijls evidente trend naar outsourcing in industrie, is insourcing binnen het netwerk (en desgevallend over de netwerken heen) de oplossing naar de toekomst voor de zorgsector. In deze uiteenzetting gaan we dieper in op de voordelen en nadelen van deze oplossing.

Ziekenhuis Geel

Jan Flament, CEO

Hoe ik m’n zoon leerde fietsen

Er wordt disruptie, innovatie, maatwerk, duurzaamheid, kwaliteit én klantgerichtheid geëist. Ook in de facilitaire wereld… Dat is geen doelstelling, dat is vandaag het startpunt geworden. Maar: hoe beginnen we eraan? Hoe organiseren we dat? En vooral: hoe realiseren we het? Een nieuwe manier van management en leiden, alsof we opnieuw leren fietsen.

In4care

Nico De fauw & Bart Collet

19 evoluties, innovaties en technologieën die je moet kennen!

Ziekenhuizen

AZ Nikolaas

Didier Windey, Stafmedewerker Facilitaire Dienst

De goed georganiseerde keuken

De keuken van een zorginstelling is erg complex en heeft een grote impact op de rest van de organisatie. Hoe goed de processen worden beheerst, bepaalt de beleving en het welzijn van de klant.

De verhuis van de keuken van AZ Nikolaas naar een externe locatie was het begin van de boeiende zoektocht om kwaliteit, tijd en economie met elkaar in evenwicht te brengen. In deze sessie worden enkele ervaringen en oplossingen met u gedeeld.

Hoe krijg je inzicht in de basis organisatie van de keuken? Wat is het logistieke proces van de maaltijden? Hoe geraak je in de keuken tot ‘zero waste’? Wat zijn de belangrijkste communicatiestromen en hoe beheer je die? Wat zijn de hedendaagse kerncompetenties van de keukenleiding?

AZ Maria Middelares Gent

Karin Valckenier, Diensthoofd Schoonmaak

Verhuis in verwondering!?

Het digitaal tijdperk voor de dienst schoonmaak Maria Middelares startte in mei 2017. Na 1 week gebruikten ca 40 schoonmaakmedewerkers frequent een laptop. Mei 2019 zullen ca 120 medewerkers dagelijks een tablet gebruiken tijdens de schoonmaakwerkzaamheden.

Het enthousiasme is groot, de collegialiteit stijgt, de werking wordt transparanter, de data zijn beschikbaar, de stress neemt af… de fierheid onbeschrijfbaar.

Dit zijn de voel- en meetbare gevolgen op de werkvloer sinds de digitalisering.

Een boeiend proces! Ook geïnteresseerd ?

UZA Antwerpen

Peter Bottelberghs, Directeur Aankoop & Facilities

Dr Michaël Sels, Hoofd Diëtetiek

Mijn pop-up restaurant in het dagziekenhuis oncologie van het UZA, waar kwaliteit, maaltijdZORG en wetenschap samenkomen.

Een vooruitstrevend en creatief aankoopbeleid kan zowel Budgetten onder controle houden alsook aanbieders triggeren om creatief te zijn, focus op outcome met onvoorwaardelijke transparantie tussen partners.

Maaltijdzorg is meer dan enkel maar het vervullen van een basisbehoefte, maaltijdZORG is een hoeksteen van een kwalitatief zorgproces. Op het dagziekenhuis oncologie van het UZA werden de eerste resultaten zichtbaar van een nieuw georiënteerde aanpak, er werd een pop-up restaurant opgezet dat tegemoetkomt aan medische, paramedische en facilitaire bezorgdheden en dit binnen een aanvaard financieel kader.

Ziekenhuis Geel

Hubert Kerstens, Coördinator Facilitaire Diensten

Voeding in de zorg hoofdzaak of bijzaak?

Welke rol speelt voeding in de zorg en wat als gewone voeding niet meer kan of ontoereikend is. Alvorens een toevlucht te zoeken in vaak dure bijvoedingen…. zijn er nog verschillende mogelijkheden om aan de wensen en/of noden van de mensen met zorgnood te voldoen.

De laatste jaren is hier veel onderzoek naar gedaan en zijn er nieuwe inzichten bijgekomen.

Graag stellen we jullie een aantal mogelijkheden voor die kunnen beantwoorden aan de noden voor specifieke doelgroepen.

Voor iedereen die nog nooit over onco-brood, smaaksturing, fingerfood of gewijzigde texturen heeft gehoord willen we een wereld van mogelijkheden laten open gaan.

Anderen zijn natuurlijk ook welkom om hun kennis en inzichten te delen op deze interactieve workshop.

AZ Sint Maarten Mechelen

Maarten Walraevens, Adjunct van de hoofdarts

More hands beside the patient: Technology as partner

… Info volgt …

AZ Klina Brasschaat

Pascale Willemsens, Dienstverantwoordelijke Diëtetiek

Dagelijkse interactie tussen patiënt en diëtiek verbetert de patiëntentevredenheid

In 2016 werden binnen AZ Klina de diëtisten volledig geïntegreerd in het facilitair departement. Hierna werden verschillende projecten opgestart die de patiëntentevredenheid verbeterd hebben:

  • Elke dag worden alle patiënten bevraagd door een diëtiste. Hierdoor is de maaltijdbeleving sterk verbeterd omdat er een veel betere communicatie en interactie is tussen de patiënt en de voedingsdienst. Zonder de maaltijden op zich te wijzigen is de perceptie van verbetering bij de patiënt aanwezig omdat de verwachtingen beter worden afgestemd op de realiteit.
  • Meer individuele dieetadviezen aan patiënten waarbij snelle detectie en aanpak van eventuele voedingsproblemen;
  • Tot 10% minder afval omdat de patiënten dankzij het advies van de diëtiste beter geïnformeerd zijn en minder voedsel laten liggen. Ook dit draagt bij tot een verhoogde patiëntentevredenheid.

AZ Damiaan Oostende

Bernard Meyers, Coördinator Dienst Spoedgevallen & Patiëntenflow

Xavier Keters, Directeur ICT

Selfservice kiosk van check in tot betaling

… Info volgt …

OLV Aalst

Frank Staelens, Directeur Processen en Kwaliteit

PROMs Digitale en geïntegreerde registratie

… Info volgt …

UZ Brussel

Ron Embrechts, Hoofd Facilitaire Dienst

– The patient will see you now – … patient and customer delight in Care

In een snel veranderende wereld een authentieke “klantenorïentatie en focus” realiseren vanuit de basiswaarden en normen van onze maatschappij.

Dit door bestaande processen te willen en durven toetsen aan verrassende vragen, noden en veronderstellingen ook vanuit de “behoefte” en niet enkel vanuit het mogelijke “aanbod”.

Ouderlingenzorg

Huis Vandecruys

Bart Collet, Zaakvoerder

Facility management, het borrelhapje van bedrijfscultuur

U heeft een paadje in de tuin aangelegd, maar bezoekers en medewerkers lopen over het gras. U heeft een state-of-the-art applicatie om vrijwilligers te plannen, maar iedereen blijft pen en papier gebruiken. U voorziet dure websites en mappen met kristalheldere antwoorden op veelgestelde vragen. Maar iedereen blijft telefoneren om die veelgestelde vragen te stellen, terwijl u uw dagen vult met het afstoffen van de mappen.
Facility- en innovatiemanagers maken plannen op die in de realiteit niet altijd goed landen. Of zoals de boxer Mike Tyson ooit stelde: “Everybody has a plan until they get punched in the mouth.”
De vraag luidt dan ook: “Welke zijn de good practices op dat vlak?”.

Zorgbedrijf Antwerpen

Jan Henderieckx, Regio Facility Manager

Jean Henderick, Regio Facility Manager

Nergens beter dan thuis is een uitspraak die we allemaal begrijpen, en met behulp van een breed scala aan thuisdiensten slagen we erin om mensen zo lang mogelijk thuis te helpen. Maar op een dag, en dat is nooit met volle goesting, is een woonzorgcentrum nog de enige oplossing. En ook daar proberen we de thuissituatie zo goed mogelijk na te bootsen. De vele initiatieven en nieuwe inzichten rond architectuur, technieken, maaltijdbeleving en zorgorganisatie proberen net dat te bereiken. Maar hebben we daardoor meer tevreden bewoners?
Zorgbedrijf Antwerpen gaat een stap verder: wat als we de zorg, ook de facilitaire zorg, organiseren zoals de thuiszorg? In dat geval moeten we een woonzorgcentrum bekijken als een kleine gemeenschap in een dorp. Hoe zou dat eruit zien? Wat is dan de rol van facilities?

Open Kring VZW, Warme Ouderenzorg Ardooie, Koolskamp & Omgeving

Renaat Lemey, Directeur

Greet Driessens, Afdelingsverantwoordelijke

Koen Joly, Externe Coach

Open Kring vzw implementeert het Tubbe-model – Totale inspraak van de bewoners in hun welzijn en zorg

We zetten vooral in op de participatie van de ouderen, zorgen dat ze meer inspraak krijgen in de organisatie, in de thema’s die ze zelf belangrijk vinden. Gevoed door het Tubbe-model en de positieve kracht van de waarderende benadering (appreciative inquiry) zijn we al heel wat jaren met heel de organisatie aan de slag met alle betrokkenen: bewoners en hun familie, vrijwilligers, medewerkers en iedereen die zijn steentje bijdraagt.

We nemen jullie mee op reis met inspirerende verhalen. Op die manier willen we jullie graag uitdagen zelf ook in interactie te gaan met bewoners en hun familie en inspraak écht waar te maken. Samen zoeken we naar experimenten die je in je eigen organisatie kan inzetten. Op die manier kom je gesterkt uit deze boeiende workshop.

VZW Samen Ouder, Sint Niklaas

Sabine van Nieuwenhove, Diensthoofd Keuken

Lieve Henckens, Lean Coach

Lean als hefboom naar een meer tevreden bewoner: optimalisatie van het proces ‘bevraging maaltijdkeuze’

In een woon- en zorgcentrum spelen maaltijden een cruciale rol in de algemene tevredenheid van bewoners:

  • Wat krijg ik vandaag te eten?
  • Moet ik ingedikt water drinken?
  • Wat met mijn allergieën, voorkeuren en dieet?
  • Komt mijn eten van het ziekenhuis?
  • Waarom lopen zaken soms verkeerd, ook al doet het personeel zo zijn best?
  • Eten op de kamer of in de leefruimte?
  • Wat met klachten over het eten?
  • Wie smeert mijn boterhammen?
  • Het personeel heeft zo weinig tijd …

Een Lean traject leert ons dat er véél meer kan dan we denken, zonder dat het duurder moet worden. Daarvoor heb je als WZC dan wel de medewerking van alle disciplines nodig.

WZC Grootenbosch Beveren

Ann Maes, Dagelijks Verantwoordelijke

Lieve Henckens, Lean Coach

Schoonmaken is méér dan poetsen. Je wil ook een tevreden bewoner.

Een woon- en zorgcentrum proper houden: er komt véél meer bij kijken dan het op het eerste zicht lijkt. Dit thema laat bewoners niet onberoerd:

  • “Mijn kamer wordt droog gepoetst, is dat goed genoeg?”
  • Hoe zit dat met mijn privacy?
  • Wat krijgt voorrang, kamers of gemeenschappelijke ruimtes?

Maar ook de impact op de medewerkers is groot en moet goed gemanaged worden:

  • Mogen we onze poetsproducten zelf kiezen, of beslist de firma daarover?
  • Hoe krijgen ook wij het gevoel een team te zijn?
  • Onderhoudsschema’s, hoe krijgen we die optimaal én bewonersgericht?
  • Eén poetsberging of meerdere?
  • Hoe geraken we elke week bij elke bewoner?

In een Lean traject komen al deze facetten aan bod. Onderhoudsprocessen onder de loep nemen is lonend voor alle betrokkenen.

Zorgnetwerk Trento VZW Hamme

Filip Verhoost, Algemeen directeur

Martine Steendam, Directeur facilitaire dienstverlening

De positieve invloed van het anders organiseren op het welzijn van de bewoners.

IAO (innovatieve arbeidsorganisatie) als organisatiemodel, Prezo (Prestaties in de zorg) als kwaliteitssysteem en Lean Management als methodiek zijn de dragers van onze organisatie die bijdragen tot het creëren van meerwaarde voor bewoner, medewerker en organisatie.

De bewoners worden nauwer betrokken bij en gestimuleerd om deel te nemen aan de besluitvorming rond thema’s als maaltijdbeleving en zinvolle dagbesteding.

Medewerkers leren hun werking zelf te evalueren vanuit het oogpunt van de bewoner.

De organisatie zoekt de meerwaarde van al haar processen op en werkt op die manier verspilling weg.

Het vraagt een andere manier van denken en handelen in onze organisatie maar het is de moeite waard.

Armonea, Antwerpen

Peter Lambrechts, Chief Support Officer

Technologische zorginnovatie in de Belgische Woonzorgcentra: waarom is er zoveel en beweegt er toch zo weinig? – Lifestylemonitoring en valdetectie als case ter discussie.

Technologische innovatie maakt het in onze Woon-Zorgcentra mogelijk om betere en meer persoonsgebonden zorg te verlenen. Dezelfde evolutie zien we in de thuiszorg, waardoor tot op latere leeftijd thuis wonen in combinatie met veilige en professionele ouderenzorg perfect mogelijk wordt. En toch zien we daar maar weinig van in de praktijk, hoe komt dit?

De redenen zijn divers en niet altijd oplosbaar op het niveau van de operator, in die mate zelfs dat we gerust van een catch22 mogen spreken. Deze problematiek gaat veel verder dan het innovatiebeleid en de investeringscapaciteit van de Woon-Zorgcentra, er spelen heel wat externe en interne factoren die innovatie remmen in deze sector. Bovendien is de efficiëntie in zorginnovatie ver te zoeken, wanneer gaan alle stakeholders er nu eens in slagen om (samen) te werken op een schaal die zin heeft en resultaat geeft?

Armonea groep heeft leren omgaan met deze situatie, test beloftevolle technologieën uit en volgt de markt op de voet. Lifestylemonitoring en valdetectie zijn slechts enkele van de oplossingen waar we in geloven, het blijft echter wel zoeken naar een haalbare case op grote schaal. De resultaten van onze pilootsite tonen aan dat het potentieel groot is, maar het is vandaag nog geen plug&play en een sterke focus op change management en inbedding in de lokale bedrijfscultuur is daarom noodzakelijk om de resultaten op de lange termijn te kunnen borgen.

Nu nog even de catch22 doorbreken en omvormen tot een “Circle of Innovation” en we zijn er …

Een open debat over vallen en opstaan, over blijven zoeken, en over passie voor zorg en innovatie.